Statement Maatvast Sinterklaasviering

24 okt 10:52

Op 8 oktober heeft Stichting Maatvast middels een brief bekend gemaakt de lijn van de NTR te volgen voor de sinterklaasvieringen bij de verschillende locaties die de stichting beheert. Dat betekent dat organisaties die een sinterklaasviering willen organiseren in één van deze Maatvast-locaties gevraagd wordt de uitgangspunten van de NTR te respecteren. Als een Sinterklaasactiviteit gebruikmaakt van Zwarte Pieten, kan deze niet op een Maatvast-locatie plaatsvinden.

Stichting Maatvast is van mening dat er altijd tegenstanders zullen zijn, ongeacht welk standpunt omtrent Zwarte Piet zij inneemt. Daarom heeft de stichting ervoor gekozen hierover nadrukkelijk geen eigen standpunt in te nemen, maar evenals vorig jaar het uitgangspunt te volgen dat ook wordt gebruikt voor de landelijke viering van het Sinterklaasfeest.

Stichting Maatvast is een organisatie voor iedereen in de Haarlemmermeer en kiest daarom in deze geen kant. Door vast te houden aan het gebruikte uitgangspunt van de NTR, wil Stichting Maatvast duidelijkheid creëren voor alle organisaties die zich lokaal bezighouden met de viering van Sinterklaas.