Maatvast steunt Oekraïense gemeenschap in Haarlemmermeer

15 jun 10:03

Maatvast-medewerkers en – vrijwilligers hebben al snel de eerste Oekraïne-acties opgestart. Zo werden op locaties statiegeldflessen ingezameld en konden donaties worden gedaan ten goede van Giro 555. Via social media en T-shirts riepen we bezoekers op te doneren. En op 7 mei was het bijzondere bevrijdingsfeest in Nieuw-Vennep waar Oekraïense vrouwen heerlijke lekkernijen verkochten die waren bereid in de keuken van Het Ontmoetingscentrum. Maatschappelijke Initiatieven Bij Maatvast kwamen we al snel via ons netwerk in contact met Tanya Stepanova, een Oekraïense dame die – met haar gezin – al jaren in Hoofddorp woont en actief is als vrijwilligster bij o.a. de Speel-o-Theek. Zij heeft ons benaderd om in de Maatvast-locaties een aantal activiteiten te organiseren om de vluchtelingen en gastgezinnen te informeren en te verbinden. Zo hebben al verschillende inloopspreekuren plaatsgevonden in De Nieuwe Silo en vinden in De Boskern sinds begin april op dinsdag- en donderdagmiddag kinderactiviteiten plaats. Sinds kort bezoeken ouders en kinderen van 0-3 jaar De Nieuwe Silo ook 2x per week op dinsdag- en donderdagochtend om met elkaar te kunnen praten en de kinderen samen te laten spelen. Beechavenue School in Schiphol-Rijk Op 25 mei is in Schiphol-Rijk een centrale tijdelijke locatie met de focus op kinderopvang en onderwijs geopend: de Beechavenue School. De kern van dit landingsprogramma bestaat uit Oekraïens en Engels, lezen en rekenen, onder andere aangevuld met lessen beeldende kunst (ook goed voor traumaverwerking) en verschillende andere vakken. Doel is om ook Nederlandse taallessen toe te voegen ter voorbereiding op een eventuele stap in het reguliere onderwijs. In de ochtend krijgen de kinderen les en op drie middagen organiseren Sportservice Haarlemmermeer en Pier-K speciale sport- en culturele activiteiten. Maatvast is verantwoordelijk voor het sociaal beheer. We zijn ontzettend trots om te zien hoe ons team van medewerkers deze opdracht van de gemeente heeft omarmd en alles doet om het de ouders en kinderen op locatie zo gemakkelijk mogelijk te maken. Door maatschappelijke partners in Haarlemmermeer worden op dit moment verschillende spreekuren georganiseerd, denk aan gesprekken met het Werkgeversservicepunt, een pastoraal spreekuur, GGD etc.