Maatvast en Mantelzorg & Meer slaan handen ineen

21 sep 09:01

Per 1 september zijn Maatvast Haarlemmermeer en Mantelzorg & Meer een nauwe samenwerking gestart. Zo willen zij het maatschappelijk werkveld in Haarlemmermeer versterken en de mantelzorgers in de gemeente nog beter ondersteunen in hun waardevolle inzet. In de samenwerking stelt Maatvast aan Mantelzorg & Meer gratis ruimtes ter beschikking voor het geven van cursussen en het begeleiden van gespreksgroepen. Maatvast en Mantelzorg & Meer besteden wederzijds in al hun communicatiemiddelen aandacht aan het werk en aanbod van elkaar. Mantelzorg & Meer houdt maandelijks, een inloopspreekuur bij Maatvast. Het maandelijkse inloopspreekuur betreft een pilot van 6 maanden in wijkcentrum ‘t Rietland in Badhoevedorp. Het vermoeden bestaat dat deze locatie door veel mantelzorgers wordt bezocht. Zij kunnen op deze manier dichter bij huis en laagdrempeliger de ondersteuning krijgen waar behoefte aan is. Daarnaast organiseert Mantelzorg & Meer een eenmalige cursus voor medewerkers en vrijwilligers van Maatvast: ‘Het herkennen van en omgaan met bezoekers met moeilijk verstaanbaar gedrag’ (zoals Autistische stoornissen, dementie, NAH of GGZ-problematiek). Medewerkers en vrijwilligers van Maatvast komen met enige regelmaat in contact met bezoekers die dit gedrag laten zien. Via de cursus krijgen zij handvaten hoe ze hier mee om kunnen gaan. Ook mantelzorgers werkzaam binnen Maatvast krijgen de mogelijkheid deze cursus te volgen, uitgebreid met een onderdeel over rechten en plichten die je als medewerker met mantelzorgtaken hebt. Het management van Maatvast krijgt ten slotte via een eenmalige cursus inzicht in het herkennen van overbelasting als medewerkers hun baan combineren met mantelzorgtaken. Het herkennen en erkennen van overbelasting kan mogelijk voorkomen dat medewerkers uitvallen. Over Mantelzorg & Meer Stichting Mantelzorg & Meer is sinds 1997 dé expert in ondersteuning, hulp, training en advies aan mantelzorgers, vrijwilligers, werkgevers en organisaties in regio Amstelland en Meerlanden. Mantelzorg & Meer werkt als uitvoerder, ontwikkelaar, onderzoeker, klankbord, regisseur, adviseur en partner. Mantelzorg & Meer is aangesloten bij de landelijke koepelorganisatie MantelzorgNL. (foto door HCnieuws)